1983 1984 1984 2011


Jacek Andrzej Rossakiewicz - nota biograficzna - BIO English text

Jacek Andrzej Rossakiewicz urodził się 16 października 1956 roku w Warszawie. Studiował na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1980 roku zajmuje się malarstwem olejnym, a od 1985 roku teorią sztuki. Debiutował wystawą indywidualną w Galerii Promocyjnej na Rynku Starego Miasta w Warszawie, w grudniu 1983 roku, gdzie pokazał swoje pierwsze obrazy inspirowane Teorią Czystej Formy Stanisława Ignacego Witkiewicza. Pierwsze wystąpienie teoretyczne miało miejsce podczas trzeciej wystawy indywidualnej, w Galerii 102 w Warszawie. W artykule towarzyszącym wystawie pisał: rewolucja formalna w sztuce zakończyła się. (...) Obecnie rozpoczyna się w sztuce nowa epoka. Epoka „wolności do”. Całe bogactwo osiągnięć formalnych malarstwa lat poprzednich może być wykorzystane przez artystę. On sam decyduje co i jak tworzy. Jednocześnie w jego obrazach pojawiają się społeczne i polityczne treści związane z krytyką sytuacji polskiej po stanie wojennym.

W kolejnych artykułach publikowanych w katalogach wystaw wprowadza pojęcia: sztuka jako wolność (1985), malarstwo idei (1987) malarstwo polimorficzne (1989). Współpracuje z wieloma artystami m.in. Eugeniuszem Geno Małkowskim i krytykiem Hugonem Bukowskim, biorąc udział w organizowaniu Akcji Świat. Jako samodzielny komisarz wystaw organizuje ogólnopolskie ekspozycje zbiorowe: Sztuka jako Wolność (1987), plenery i wystawy poplenerowe Czubajowizna '86 i Czubajowizna '87.

autor

W roku 1989 rozpoczyna pracę nad obrazami ewangelicznymi Pasją według świętego Jana i Pasją Dunkierską. Tematyka ewangeliczna zdominuje jego malarstwo na okres piętnastu lat. Wprowadza terminy sztuka odwiecznaArte Sacra które są określeniem sztuki jako ekspresji życia duchowego człowieka. Są one związane z ewangeliczną tematyką obrazów i z zasadą formalnej, malarskiej polimorficzności. Polimorficzność nie polega w przypadku tych obrazów na eklektyzmie, lecz opiera się na jedności formalno-treściowej: każda treść ma swoją własną formę, do której artysta dociera podczas pracy, dzięki natchnieniu i respektowaniu właściwości tworzywa. Cykl obrazów Pasja według Świętego Jana wystawiany był na wielu wystawach indywidualnych; m.in. w Warszawie w dolnym Kościele Parafii św. Zygmunta na Bielanach, w Wołominie w Kaplicy Parafii Matki Boskiej Częstochowskiej, w Sali Rycerskiej i Sali Renesansowej Zamku Korzkiew k/Krakowa. Pasja dunkierska wystawiana była na wielu ekspozycjach zbiorowych w muzeach i centrach sztuki we Francji, Włoszech, Belgii i Holandii, a w Polsce w warszawskiej Zachęcie. Innym cyklem, w którym widoczna jest zasada malarskiego polimorfizmu są Obrazy Polskie, będące polemiką z ideologiami kreowanymi przez walczące ze sobą cywilizacje ludzkie. Cykl ten nie jest ukończony.

W latach 1990-1993 Rossakiewicz prowadził pracownię projektowania wnętrz oraz Galerię Sztuki Art & Design w Warszawie na ul. Tarczyńskiej, a od 1994 roku firmę projektową Rossakiewicz Studio. W latach 2006-2008 prowadził Galerię Interra w Sulejówku.

W roku 2003 ukazała się pierwsza część jego książki Arte Sacra pod tytułem Demokracja finansowa. Został w niej ukazany związek pomiędzy etyką a ekonomią, duchowością a pieniądzem. Wątek ekonomiczny został rozwinięty w opracowaniu W stronę Demokracji Finansowej a uwieńczony w artykule Nowa Architektura Finansowa opublikowanym w 2011 roku, w materiałach i studiach Warszawskiej Szkoły Zarządzania, Szkoły Wyższej, po konferencji naukowej: Systemy Finansowe w Służbie Społeczeństwu i Gospodarce.

W koncepcji Demokracji Finansowej i teorii Nowej Architektury Finansowej Rossakiewicz zrealizował w Słowie idee charakterystyczne dla jego koncepcji estetycznej Sztuka jako Wolność. Tak oto okazało się, iż związek pomiędzy estetyką a ekonomią, to nie tylko dzisiejsza ekonomika kultury ale raczej Sztuka Ekonomii - sztuka gospodarowania, zarządzania i emisji pieniędzy.

Rossakiewicz wystawiał swoje obrazy w galeriach w Warszawie (Zachęta), Krakowie (Galeria Zderzak, Zamek Korzkiew), Gdańsku, Koszalinie i Pile (BWA), oraz w Herning (Dania), Valparaiso (Chile), Barcelonie, San Gabriele (Włochy), Dunkierce, Ille sur Tet, Hazebrouck, Lille (Francja). Mieszka i tworzy w Starej Miłosnej.

Obrazy w zbiorach prywatnych oraz w Kolekcji Gilberta Delaine w Musée d’Art Contemporain a Dunkerque, obecnie: Centre d'Art Sacré Contemporain de Lille www





home artykuly teoretyczne wystawy - exhibitions